Skole-hjem samarbejde

Vi ønsker at have et åbent og tillidsfuldt samarbejde, hvor både skole og hjem er forpligtede på at samarbejde om det enkelte barn med udgangspunkt i vores værdier.

Vi ønsker, at forældrene er trygge ved samarbejdet og har tillid til, at de bliver orienteret om det, der er væsentlig omkring deres barn. Vi tilstræber at informere så meget som mulig omkring, hvordan det går med det enkelte barn.

I det kommende år indbyder vi kun til en planlagt samtale. Dog tilbydes der 2 samtaler i 0. og 1. klasse. Derudover holdes der møder efter behov.

Vi ønsker at informere forældrene oftere om, hvordan det går med deres børn både fagligt og socialt. Vi udgiver derfor en elevplan to gange om året. Forud for udgivelsen besvarer forældrene nogle spørgsmål omkring  barnets trivsel. Spørgsmålene i dialogprofilen udfyldes også af fagpersonerne, hvorefter der dannes et spind. Spørgsmålene i dialogprofilen  danner ramme om den elevsamtale, der afholdes mellem elev og klasselærer efterfølgende.

Hvordan afvikles samtalerne forår 2020:

Formålet med samtalerne er, at barn, forældre og skole samarbejder om at gøre børnene så dygtige som de kan.

Hvad vil vi gerne opnå med samtalerne:
  • At børnene ved og viser de vil være dygtigere (vedholdenhed)
  • At involvere børnene i deres næste skridt (motivation)
  • At næste skridt er synligt og forståeligt (kan træffe rigtige valg)
  • At forældrene bliver bevidste om, hvordan de kan støtte deres barn i at blive dygtigere
  • At forældrene har mulighed for at booke en tid hos en lærer, der ikke deltager i samtalen

Hvordan skal samtalen forløbe:

15 min. samtale:

• De 2-4 fokusområderne, der skal arbejdes med, skal der tales om ved samtalen
  • Hvad er det mor og far skal hjælpe med hjemme?
  • Hvad er det skolen gør?
  • Hvad er det barnet gør?
  • Hvordan skal barnet arbejde med det?

Hvad skal videoen indeholde:

• Hvad er mine 2 bedste fag
  • Hvad er det, der gør fag 1 godt?
  • Hvad er det, der gør fag 2 godt?
  • Hvilket fag er mindre godt?
  • Hvad er det, der gør faget mindre godt?
  • Hvad skal jeg arbejde med for at blive dygtigere? Her skal vælges 2-4 ting. Det kan være i et fag, område, mig selv m.v.

Eksempler:

• Jeg vil gerne være hurtigere til at læse
  • Jeg vil gerne være bedre til at stave
  • Jeg vil gerne være bedre til at finde på lege
  • Jeg vil gerne være bedre til addition

Hvad skal det enkelte barn forberede før videoen kan laves:

• Tage stilling til arbejdsindsats, fagligt niveau i alle fag
  • Vælge de to bedste ud og begrunde, hvorfor det er gode fag
  • Vælge 1 fag, der er mindre godt og begrunde, hvorfor det ikke er et godt fag
  • Overveje og beslutte, hvilke ting der skal forbedres (Se eksemplerne)
  •

Børnene udarbejder en video forud for samtalen. Til samtalen viser børnene videoen og samtalen skal omhandle flg.:

• Hvad er det mor og far skal hjælpe med hjemme?

• Hvad er det skolen gør?

• Hvad er det barnet gør?

• Hvordan skal barnet arbejde med det?

Hvad vil vi gerne opnå med samtalerne:

• At børnene ved og viser de vil være dygtigere (vedholdenhed)

• At involvere børnene i deres næste skridt (motivation)

• At næste skridt er synligt og forståeligt (kan træffe rigtige valg)