Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

De 6 læreplanstemaer

De 6 læreplanstemaer

I 2004 udkom bekendtgørelsen om de 6 pædagogiske læreplanstemaer.

Efterfølgende er der i hver enkelt kommune udarbejdet en handleplan for hvordan man vil arbejde med de pædagogiske læreplaner.

I Vejen kommune har man besluttet at de pædagogiske læreplaner skal beskrive hvordan vi arbejder med læring i et inklusionsperspektiv.

Kerneopgaven i de pædagogiske læreplanstemaer er at vi har fokus på det enkelte barns læring.

Derfor har vi beskrevet hvad vi ser som et godt læringsmiljø og ud fra disse værdier samt ABC’s mission, vision og værdier har vi beskrevet de 6 læreplanstemaer på følgende måde:

 

1. Barnets alsidige personlige udvikling

Børns personlige udvikling sker i en omverden, der er åben og medlevende. Børn skal opleve sig som værdsatte individer i betydende fællesskaber. De skal lære at se og forstå samspillet og de konflikter, der kan opstå med andre både børn og voksne. Det er vigtigt, at børn får mulighed for et stadig mere nuanceret kendskab til sig selv og andre. At føle sig genkendt og husket som den person, det er.

Mål:

  • Barnet har de optimale rammer, udviklingsbetingelser og læringsmiljøer, så det gives mulighed for at udvikle sig til sit fulde potentiale.

  • Barnet føler sig værdsat, hørt og forstået som betydningsfuld.

  • Barnet føler sig genkendt og husket som det unikke individ, det er.

  • Barnet får en forståelse af – og bevidsthed om sig selv.

  • Barnet udvikler empati.

 

De voksne samarbejder ud fra at:

  • møder barnet med en anerkendende og inkluderende tilgang

  • er både rollemodel og spejl for barnet

  • anerkender og sætter ord på barnets følelser

  • skaber muligheder for at barnet kan øve sig i at blive selvhjulpen

  • skaber rum og strukturer

  • møder barnet som det er

  • støtter barnet

  • sikrer at barnet har mindst en voksen det har en god relation til

  • sætter aktiviteter i gang med udgangspunkt i barnets zone for  nærmeste udvikling

 

Vi ser at barnet

  • giver udtryk for sine følelser, eks. glæde, sorg og vrede

  • drager omsorg for andre

  • opsøger de voksne

  • indgår i anerkendende relationer

  • kan mærke og udtrykke egne behov, både fysisk og psykisk

  • tror på egne evner – tør prøve

  • kan afgrænse sig selv – siger til og fra

  • kan være i centrum

     

2. Sociale kompetencer

Sociale kompetencer, handler om, at kunne indgå positivt med andre i venskaber og fællesskaber i forskellige sammenhænge. Børn udtrykker og tilegner sig disse kompetencer i samspil med hinanden og med de voksne

Mål:

  • Barnet kan indgå i ligeværdige sociale fællesskaber

  • Barnet føler sig som en værdifuld del af fællesskabet

  • Barnet viser interesse for, og tager initiativ til, at indgå i sociale relationer

  • Barnet kan opbygge og vedligeholde venskaber

  • Voksne og børn øver at være sammen i større og mindre sociale sammenhænge og i aldersopdelte og blandende grupper.

 

De voksne samarbejder ud fra

  • tilbyder aktiviteter, hvor børnene får mulighed for at indgå i socialt fællesskab

  • anerkender barnet for det den er

  • bakker op om gode relationer

  • skaber tid, ro og rum, så barnet kan fordybe sig i leg med andre børn

  • hjælper børnene med at etablere legegrupper

  • opfordrer børnene til at hjælpe hinanden

  • støtter børnene i konfliktløsning ud fra børnenes forudsætninger

  • støtter og udfordrer børnene ud fra zonen for nærmeste udvikling

 

Vi ser at barnet

  • kan give plads til de andre børn

  • selv opsøger relationer

  • trives og har det godt i institutionen

  • har venner og opleves af andre børn som en ven

  • øver sig i at løse konflikter

  • hjælper andre børn

     

Vi ser at de voksne:

  • er gode rollemodeller for børnene ved at gå foran

 

3. Krop og bevægelse

Børn udvikler deres færdigheder og vaner ved aktivt at udforske kroppens muligheder og begrænsninger. De får erfaringer med, hvad Det betyder at koble f.eks. det talte sprog, med kropssproget, og de udvikler herigennem deres forståelse for, at andre kan have et andet udtryk og andre reaktioner.

Mål:

Barnet erfarer en kropslig læring, når det bevæger sig. Derfor skal vi skabe et læringsmiljø, hvor barnet skal have mulighed for at udvikle sig grov motorisk,

finmotorisk, sansemotorisk.

Barnet har mulighed for at udvikle sin kropsbevidsthed

 

De voksne samarbejder ud fra at

  • tilbyder et miljø der stimulerer til udvikling af motoriske færdigheder

  • indretter børnehaven og legepladsen således, at der er mulighed for mangfoldige bevægelses- og sansemotoriske udfordringer, både til stille lege (fx afslapning på madrasser, hængekøjer på legepladsen), sanselige oplevelser og til fysisk krævende lege.

  • skaber rammer der giver børnene lyst til at bevæge sig

  • opmuntrer og motiverer børn til at bruge deres krop

  • snakker med børnene om hvordan kroppen fungerer (organer, kropsdele)

  • er rollemodeller

  • igangsætter aktiviteter, ture og projekter, der udfordrer børnene motorisk, sanseligt og kropsligt, f.eks. i hallen, på cykler, terrængående stroppeture, afspænding/afslapning.

  • Er aktive i legen

     

 Vi ser at barnet

  • oplever glæde ved at bevæge sig

  • giver udtryk for basale behov som sult, temperaturer

  • bruger de muligheder der er for fysiske udfoldelse både ude og inde

  • kender sin fysiske formåen og begrænsninger

  • er fysisk aktiv – løber, klatrer, hopper, kravler, gynger etc

4. Sprog

Et varieret sprog og evnen til at bruge det i forskellige situationer, øger børns mulighed for at blive forstået og inkluderet i fællesskaber. Derfor er det vigtigt, at vi tidligt stimulerer børns ordforråd og forståelse af begreber og regler, der gælder for det talte sprog. Med sproglig udvikling menes både talesprog, skriftsprog, kropssprog og billedsprog

 

Mål:

Barnet får mulighed for at udvikle sig sprogligt

Barnet opnår sprogforståelse

Barnet kan udtrykke sig sprogligt

 

De voksne samarbejder ud fra at

  • skaber ”tid og rum” for dialogen i hverdagen

  • laver dialogisk læsning i mindre grupper

  • præsenterer børnene for skriftsproget i form af bøger, synlige bogstaver og tal

  • tilbyder forskellige aktiviteter, rim/remser, sange

  • laver Tras og sprogvurdering på de børn der har behov for det

  • styrker børns fortælleevne ved at give barnet ”taletid” i en større gruppe , f.eks samling

  • sætter ord på det vi gør og forbinder dermed ord og handling

  • er nærværende og tager sig tid til at være i dialog med barnet

  • sørger for at der er materialer til sprogstimulerende aktiviteter

Vi ser at barnet

  • eksperimenterer med sproget (rimer og remser)

  • selv opsøger højtlæsning/dialogisk læsning og er aktivt deltagende

  • bruger sproget i rette sammenhæng

  • kender principperne for at være i dialog, såsom turtagning, øjenkontakt

  • udvikler sit sprog

 

Sprogvurdering og Hjernen og Hjertet.

 

Sprogvurderingen er et redskab som vi bruger i forhold til at vurdere, hvor jeres barn er sprogligt. Når jeres barn kommer fra dagplejen er der udfyldt en Tras.

Den arbejder vi ikke videre på men vi tager sprogvurderingen omkring jeres barns 3 års fødselsdag.

Vurderingen bliver lavet i samarbejde med jer, I skal udfylde jeres del og vi udfylder vores del. I får udleveret et log- in fra os.

Vurderingen bliver lavet igen omkring barnets 5 års fødselsdag.

Vi henvender os til jer når det er tid.

 

Hjernen og Hjertet et nyt overgangs skema som vi bruger det efterår inden barnet starter i Førskolen året efter.

Vi har valgt at lave den i august/september så den kan danne grundlag for forældre- samtalerne i efteråret med henblik på skolestart året efter.

Vi laver den igen inden de starter i Førskolen og sidste gang er når de har gået i børnehaveklassen i 3 måneder. Der laver børnehaveklasselæreren den.

De to første gange bliver I som forældre involveret ved at I skal udfylde de samme spørgsmål som vi gør.

 

Det der gør denne vurdering spændende og nytænkende er at den i forhold til tidligere hvor indholdet i samtalerne gik på sprog, motorik, kognitivt udvikling osv. Er det andre temaer der er i spil.

F.eks robusthed, energi og lyst til at deltage, forandringsparathed, kommunikative kompetencer, følelsesmæssig modenhed m.m.

 

5. Kulturelle udtryksformer og værdier

Temaet handler om forskellige udtryksformer bla. børnelitteratur, film, faglitteratur, musik, digitale medier og billeder. Det handler også om deltagelse i kunstneriske arrangementer, i kulturelle tilbud i lokalsamfundet og andet der kan bidrage til børns kulturelle kendskab.

Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet, med andre og det anderledes, at man definerer sit eget kulturelle ståsted og genkender egne kulturelle rødder

Mål

Barnet får forståelse for sig selv i samspil med omverden samt får kendskab til mangfoldige udtryksformer og kulturelle forskelle.

De voksne samarbejder ud fra

  • Dyrker vore traditioner: sommerfest, julegudstjeneste, julefrokost, bedsteforældredag, påske,etc.

  • Skaber læringsrum der afspejler vores kultur

  • Diskuterer kultur, fælles værdier og regler, som børnene også er med til at skabe

  • Formidler vore danske børnekulturarv

  • Tilskynder og værdsætter børnenes egne udtryk

  • Synger, laver teater og lærer børnene sange og lege

  • Giver mulighed for at barnet kan udtrykke sig kreativt – adgang til forskellige materialer og der tilbydes kreative aktiviteter

  • Giver børnene kendskab til forskellige udtryksformer – sang, dans, musik, teater, fortælling etc.

  • Sikrer at børnene har et tilhørsforhold - barnet er en del af en gruppe

  • Introducerer børnene for kunst og kultur

     

Vi ser at barnet

  • Viser glæde og genkendelighed ved traditioner og højtider

  • Viser glæde og engagement ved de forskellige kreative aktiviteter og udtryksformer

  • Viser tryghed og glæde ved at være en del af et fællesskab

  • Viser glæde og tryghed ved at have et fast tilhørsforhold

  • Hører til en gruppe

 

6. Natur og naturfænomener

Naturen giver rum for oplevelser og aktiviteter på alle årstider og i alt slags vejr. Temaet skal bidrage til at gøre børnene bekendt med og give dem forståelse for planter, dyr, årstider og vejr. Børn får erfaringer ved at eksperimentere og hente viden om naturfænomener og sammenhænge

Mål

Barnet erfarer naturen med alle sanser, så det udvikler en forståelse og respekt for naturen og miljøet.

Barnet oplever glæde ved at være i naturen

Børn og voksne er ude i alt slags vejr

Børn og voksne indsamler og bruger naturens materialer i forbindelse med de skiftende årstider

 

De voksne samarbejder ud fra

  • bruger naturen pædagogisk, undersøger naturen og er nysgerrige sammen med børnene

  • bruger hinandens viden

  • Udnytter naturens forskelligartede terræn

  • bruger naturen i området

  • tager aktiviteter med ud i naturen

  • giver børnene muligheder for at opleve naturen via deres sanser

 Vi ser at barnet

  • har respekt og forståelse for naturen

  • nyder at komme ud (beder om at komme ud)

  • tør bruge sine sanser i naturen (ser, lytter, lugter, mærker og smager)

  • er interesseret i hvad der sker i naturen ved at stille spørgsmål og eksperimentere